Obchodní ředitel společnosti Amit, pan Tomáš Jiřička, má za sebou dlouholetou praxi v oboru automotive a do Amitu ho přivedla souhra okolností v nelehké době. Jaký cíl si hned na začátku stanovil? A daří se mu jeho záměr?
Jak dlouho už pracujete v Amitu a co všechno obnáší pozice obchodního ředitele?
V Amitu jsem déle než tři roky. Oslavil jsem na konci září tříleté výročí. Mojí hlavní náplní práce (to už vyplývá z názvu mé pozice) je zajištění zakázkové náplně pro naši společnost.
Jaká je vaše historie? Jakou máte praxi?
Já jsem do železničního průmyslu, a zejména do této oblasti, kterou se zabývá Amit, což je elektronika a systémy, přišel z automotive, kde jsem pracoval téměř celý svůj profesní život. Prošel jsem mnoha společnostmi, vesměs se jednalo o dodavatele komponentů pro automobilový průmysl. Mezi těmi společnostmi, kde jsem působil, vyniká asi mé působení ve společnosti Avia, kde jsem si prošel různé pozice. Začal jsem na pozici finančního ředitele, potom jsem přešel na business development a své působení v Avii jsem ukončil na pozici výkonného ředitele. Potom jsem pracoval v dalších společnostech a do Amitu jsem se dostal tak, že po čtyřletém působení ve své vlastní konzultační firmě, kde jsem si sháněl konzultační projekty v jednotlivých společnostech sám, tak přišla nabídka od mého známého a v té době jednoho ze spoluvlastníků Amitu. Protože byla covidová doba, tak se zakázky pro tu moji konzultační společnost velmi těžko sháněly a využil jsem tedy této možnosti. Musím říct, že jsem velmi rád, že jsem tak učinil, protože mi práce v Amitu přináší radost a uspokojení. Zejména v posledním roce s příchodem nových majitelů se nám podařilo posunout společnost výrazně dopředu.
Povězte mi, jak se stalo, že firma z malé země ve střední Evropě dodává do tří kontinentů a padesáti osmi zemí světa produkty a projekty v železničním byznysu?
Protože nejsem v této společnosti od začátku, tak musím říct, že je to také díky tomu, co zorganizovali mí kolegové již v těch předchozích letech. Je to každodenní mravenčí práce. Účastnili se různých misí do různých zemí pod záštitou Acry, jíž jsme členem, a prezentovali společnost různým zákazníkům. Takto postupně si společnost vybudovala jméno na trzích jako je Indie, Jižní Korea nebo Japonsko. Musím říct, že oproti automotive je železniční průmysl hodně konzervativní a než získáte nového zákazníka, musíte na tom hodně dlouho a usilovně pracovat, poměrně dlouho dokazovat potenciálnímu zákazníkovi, že jste ten správný partner, který dokáže projekty realizovat. A vlastně i díky tomu, jak postupně Amit rostl a získával nové zákazníky a díky pozitivním referencím od stávajících zákazníků se podařilo dělat akvizice nových zákazníků.
Jak dlouho trvá dodání projektu od podepsání smlouvy? Dá se to zobecnit?
Je to poměrně těžké, protože dokážeme dodávat jednotlivé elektronické komponenty do různých systémů ve vlacích nebo tramvajích, ale dokážeme dodat i celý systém. Samozřejmě když vás poptá někdo třeba na displeje, tak tam je průběžná lhůta od poptávky k sepsání projektu a k dodání třeba do šesti měsíců. Ale jestliže se bavíme o realizaci projektu na dodání informačního systému včetně audio a kamerového systému, tak tam ta průběžná lhůta dosahuje délky několika měsíců, ne-li roků. Ne zřídka je to období jeden až jeden a půl roku od poptávky k začátku realizace.
Jaké jsou nebo budou trendy v železničním průmyslu?
Můžeme pozorovat, že celkově v Evropě, ale vidíme to třeba i v Indii, je velká snaha přejít od silniční dopravy k železniční dopravě. Do tohoto druhu dopravy je poměrně velmi investováno. V současné době trendy spočívají v maximálním zajištění bezpečnosti, zajištění autonomního provozu, posunutí využívání zelené energie pro železniční průmysl a pro jednotky – vlaky. Myslím si, že toto jsou hlavní trendy.
S tím také souvisí komfort pro cestující?
Komfort s tím jde ruku v ruce, ale v poslední době je hlavní ta bezpečnost. Poměrně hodně systémů ve vlacích se digitalizuje. I systémy ve vlacích můžou být zranitelné vůči napadení hackery a této oblasti se hodně věnuje pozornost, v tomto směru je hodně aktivit a je k tomu směřováno největší úsilí.
Říkal jste, že tento obor je hodně konzervativní. Jak často se stane, že někdo přijde s tím, že by chtěl něco nového a neokoukaného?
V této branži existuje na hodně systému určitá normalizace, to znamená, že jsou tam určité předpisy, když se bavíme o nadřazeném řízení nebo ETCS a stejně tak i v informačních systémech, kterým se Amit dominantně věnuje. V této oblasti je hodně učiněno, takže je to popsáno a normalizováno. Z velké většiny jakékoliv inovace nebo posuny k jiným technologiím se dějí přes certifikační orgány či komise, které se usnesou a nastaví nějaký jiný standard – například jiný standard ve způsobu komunikace. V tu chvíli všichni výrobci musí přejít na jinou úroveň této technologie.
Zažil jste za tři roky, co pracujete v Amitu, že se něco takto radikálně změnilo?
Ne, za tři roky neproběhla žádná razantní změna v tom, v čem se Amit pohybuje. Vidíme třeba ve vlakové komunikaci (v TCN), že je snaha přejít od VTB komunikace k TRDP atd. Takže nějaké posuny tam jsou, ale můžu říct, že poměrně významný krok bude učiněný třeba s ETCS, kde dojde k zavedení autonomního provozu na železnici.
Můžete prozradit, na čem Amit v současné době pracuje?
Amit se v tuto chvíli snaží věnovat trendům, které jsou. Poměrně nedávno jsme vypustili do světa naši VTB Gateway, což je zařízení, které umožňuje komunikaci ve vlaku mezi jednotlivými vozy a lokomotivou. Toto zařízení máme v SIL2 (Safety Integrity Level 2), a to umožňuje našim zákazníkům zajistit vyšší bezpečnost pro provoz těch vlaků a samozřejmě i pro cestující.
Je rozdílný obchod v Evropě a v Indii? Jaké jsou rozdíly?
Nejen v Evropě a Indii, ale v každé zemi je obchod trošku jiný. Každá země má svá kulturní specifika a z toho vyplývají i způsoby, jak se obchod může vést. Musím říct, že v oblasti železničního průmyslu, je to hodně o vztazích s našimi zákazníky. Covidová doba, kdy se nemohlo cestovat a veškerá komunikace se převedla na nějakou online komunikaci, nám moc nepomohla, protože většina zákazníků preferuje osobní setkání. Naši obchodní partneři v Indii jsou si vědomi obrovského potenciálu toho trhu, což znamená, že je tam obrovský tlak na ceny a jsou zdůrazňovány počty kusů elektroniky, které můžeme dodat, pokud získáme obchodní případ.
To znamená, že při své práci také hodně cestujete…
Poměrně ano. Za rok 2023 to bylo v některých měsících až 80% pracovních dnů. Není to něco, co by mi vadilo. Nejsem tedy takový Kryštof Kolumbus, abych musel pořád cestovat, ale beru to tak, že to k té práci patří a nevadí mi to.
Která země vám připadala nejzajímavější po stránce obchodu i po stránce jejich kultury?
Tím, že jsem přišel do Amitu v roce 2020 a téměř od začátku jsem si vzal za své, že vybudujeme naše obchodní postavení v Indii, tak pořád zdůrazňuji Indii, kde se nám podařilo z roku 2021 na rok 2022 zdvojnásobit náš obrat, v dalším roce se nám podařilo zvýšit obrat asi o 30% a v příštím roce už vidíme na objednávky, díky nimž se nám to podaří opět významně zvednout. Vedu obchodní tým a mám tam kolegy, kteří mají vždycky rozdělenou svoji působnost na jednotlivé regiony a kolega, který má v působnosti indický trh, a naše technické zázemí, vývoj a všichni, co se tomu věnují, provedli ohromné množství práce a je hezké vidět, že se ta mravenčí práce přetváří v ten obchodní úspěch a že se opravdu daří zaznamenávat růst. Za mě ta největší dynamika za dobu, co jsem v Amitu, byla zaznamenána na indickém trhu, a ten je v tuto chvíli náš třetí největší po České republice a Polsku a druhý největší exportní po Polsku.
K vaší práci patří samozřejmě také výstavy. Co se chystá na rok 2024?
Po tom, co v roce 2023 bylo těch výstav poměrně hodně, bude v roce 2024 výstav poněkud méně, protože všichni vystavovatelé se snaží vrátit k režimu, kdy se konají výstavy jednou za dva roky. Nicméně bude se realizovat v německém Berlíně třetí týden v září největší výstava, co se týká železnice, a to je InnoTrans. A další výstava, která se bude konat a u které cítíme jakožto česká společnost povinnost, že tam musíme být, tak jsou Rail Business Days, které budou v červnu. Na obě dvě výstavy všechny srdečně zvu, ať se přijdou na Amit podívat.
Mám ještě poslední otázku: Co vám osobně dává práce v Amitu?
I když jsem kdysi strávil nějakou dobu na elektrofakultě, ale poté jsem víceméně skoro celý svůj profesní život pracoval v automotive, tzn. ve strojírenských společnostech, tak to poznání fungování jednotlivých elektronických zařízení a systémů. V poměrně zralém profesním věku se člověk neustále učí nové věci, což je určitě dobře. A další věc, která se mi strašně líbí, je, že jsme zaznamenali akvizici dalšího významného zákazníka v roce 2023. Podařilo se nám získat velké projekty u společnosti Stadler. A když do něčeho investujete úsilí a čas a vidíte, že se to vrací v těch výsledcích, tak to je to, co mi přináší uspokojení a dobrý pocit z práce.